HEA TAVA

Mina olen jätkusuutlike väärtuste kandja.

Mõtlen kriitiliselt: kas ma tahan või mul on vaja?

Valin liikumiseks keskkonnasõbraliku transpordivahendi: ühistranspordi, kergliiklusvahendi, jagan sõitu sõpradega või liigun jalgsi.

Koristan enda järelt teadlikult ja järjepidevalt, ka digiprügi.

Ma ei lase veel asjata voolata.

Viimasena ruumist lahkudes kustutan valguse.

EELISTAN JÄTKUSUUTLIKKUST ENDA JA ÜMBRITSEVA HEAKS

Söön koolilõunat ja puhvetis eelistan liigse pakendita eestimaiseid tooteid.

Tõstan toitu taldrikule nii palju, kui jaksan ära süüa.

Eelistan kraanivett pudelijookidele.

Sorteerin jäätmeid nii koolis kui ka kodus.

Pikendan asjade eluiga, hoides mind ümbritsevat ruumi ja esemeid.

Õues viibimise ja ekraaniaja vähendamisega hoian enda vaimset tervist.

TAASKASUTAN

Kannan koolivormi.

Väikeseks jäänud, kuid korralikud kooliriided toon koolivormi laadale.

Prindin kahepoolselt ja võimalusel taaskasutan paberit.

VASTUTAN SÜNDMUST KORRALDADES

Ennetan tarbetut jäätmete teket. 

Kasutan korduvkasutatavaid nõusid ja eelistan pakendamata tooteid.

Ostmise asemel taaskasutan, laenan või rendin.


Head nõuanded jätkusuutliku kooliürituse korraldamiseks on kirjas SIIN

Sündmused koolimajast väljaspool:

  • Loodusklassis või klassi väljasõitudel joome vett oma joogipudelist, võileivad ja muud snäkid lähevad korduskasutatavasse võileivakarpi.  
  • Enda tekitatud prügi viime koju tagasi.
  • Jälgime, kas sündmusele on võimalik minna ühistranspordiga, jalgrattaga või jalgsi. Vajadusel organiseerime ühistranspordi.
  • Eelistame keskkonnateadlikult majandavat teenusepakkujat.  


Kuidas aitab RoheRaMi HEA TAVA kaasa keskkonnasäästlikkusele?

  • Toodete korduvkasutamine soodustab vähem tootmist ja väiksemat jäätmete hulka.
  • Mida vähem on pakendatud tooteid, seda vähem tekib ka jäätmeid.
  • Tekkinud jäätmeid liigiti sorteerides saame kaasa aidata materjalide taastootmisele ja säästame loodusressursse.
  • See omakorda tähendab, et hoitakse kokku energiat ja loodusressursse.
  • Kohalikku toitu eelistades toetame Eesti tootjat. Kohalike toodete transport on väiksema energiakulu ja emissiooniga, mahetoodete puhul on vähem kasutatud keskkonda reostavaid kemikaale.
  •  Suurendades sõidujagamist või ühistranspordi kasutamist koolis käimisel, paiskub õhku vähem heitgaase ning kulutatakse vähem fossiilkütuseid.
  • Kui selgitame keskkonnasäästlikku käitumist RaM kooli sündmustel osalejatele ja koostööpartneritele, siis tõuseb ka nende keskkonnateadlikkus.

Mis on need teemad meie koolimajas, millega me saame edaspidiselt arvestada keskkonnateadlikkust silma pidades?  

  • Pesuruumide dušid on ajalise regulatsiooniga vältimaks nende jooksma jätmist
  • Ostmisel või väljavahetamisel eelistame keskkonnasäästlikke tooteid (puhastusvahendid, kätepaber, wc paber) ja energiaefektiivseid seadmeid.
  • Läheme jooksvalt üle led-lahendustele.
  • RaM koolis on kasutusel probiootilised puhastusvahendid, wc paber on vees lahustuv minimeerimaks kanalisatsiooni ummistuste teket.
  • RaM Koolil on sõlmitud tuule energia leping kuni 31.12. 2031.a.
  • Õppekorpuste katusele on paigaldatud päikesejaam.
  • Vahetame välja ventilatsioonisüsteemi etapiviisiliselt kaasaegse lahenduse vastu, milles on BMS (hoone juhtimissüsteem).
  • Eelistame keskkonnasäästlikumaid lahendusi igas aspektis.
  • Leiame innovaatilisi lahendusi keskkonnasäästlikuma kooliruumi heaks.